Oldal kiválasztása

Szejtán, búzahús, tönkölybúza fehérje, sikér… számtalan néven találkozhatunk ezzel az alapanyaggal, ami nem hiányozhat egy vegetáriánus étrendből, hacsak nem vagyunk gluténérzékenyek. 
Lássuk, miről is van szó?

szejtán seitan
seitan szejtán

Mi az a szejtán vagy másnéven seitan?

Kezdjük a legkézenfekvőbbel. Mi is pontosan a szejtán? A szejtán vagy búzahús alapanyaga általában tönkölybúza sikér, mely a gabonamagban levő kétféle növényi fehérjéből, a gliadinból és a gluteninből áll. A búzahúst a gliadin teszi nyúlóssá, ragadóssá, a glutenin pedig ellenállóvá és szilárddá. Ezek a vízben oldhatatlan fehérjék vízzel érintkezve egy rugalmas masszát alkotnak, ezt hívjuk mi búzahúsnak. A sikér vagy más néven glutén tehát a búza fehérjetartalmát jelenti, emiatt lesznek a hagyományos liszttel készült tészták olyan jó kis ruganyosak. Glutén érzékenyek viszont értelemszerűen ne fogyasszák!

Szejtán, mint fehérjeforrás

A vegetáriánus táplálkozást gyakran éri az a vád, hogy hús nélkül mindenképpen fehérjehiány alakul ki, azonban ez egyáltalán nincs így. A szervezetünknek alapvetően a fehérjék építőelemeire, aminosavakra van szüksége, melyeket kellően változatos húsmentes táplálkozással is magunkhoz tudunk venni. A búzahús egy természetes húspótló, aminek konyhakészen 23-25%-a fehérje, emellett tartalmaz rengeteg rostanyagot és ásványi anyagokat is.

A valódi húshoz hasonlóan rostos szerkezetű, így gyakorlatilag bármilyen húsétel lekoppintható vele.  Még akár laikus, húsevő vendégeinket is meglephetjük vele, nem fogják elhinni, hogy nem húst esznek éppen. A nagy klasszikusok közül a rántott szejtán vagy a szejtán pörkölt garantáltan jó választás. Valójában minden a fűszerezésen múlik, maga a szejtán ugyanúgy viselkedik, mint a valódi hús.

A szejtán készítése házilag

Megvásárolhatjuk a boltban konyhakész állapotban is, de a szejtán elkészítése házilag sem egy nagy ördöngösség. A legkönnyebb és gazdaságosabb út a sikér bioboltban történő megvásárlása, hiszen 500 g búzasikérből nagyjából 2 kg búzahús lesz. Érdemes 250 g sikérből készíteni, mert az 1 kg-ra meghízó búzahús még kezelhető tömeg a fazékban. 🙂

Íme az én kedvenc seitan receptem: 

Hozzávalók:  
– 250g sikér por

– só, zöld fűszerek, natúr vega mix ízlés szerint

– késhegynyi szódabikarbóna

– 4dl langyos víz

Elkészítés:

A száraz összetevőket, fűszereket összekeverjük, majd hozzáadjuk a langyos vizet, amiből így egy viszonylag kemény, egybeálló, de ruganyos buci lesz. Úgy kalkuláljunk, hogy a buci a főzés során kétszeresére fog dagadni. Egy nagy fazék vizet felteszünk forrni, addig a bucit konyharuhával letakarva pihentetjük. Ha a víz forr, a bucit beletesszük, és forgatva 15 percig főzzük. Az idő leteltével kivesszük, 1 cm-es szeletekre vágjuk, amiket újabb 15 percre visszadobunk a vízbe. Ha ezzel is megvagyunk, konyharuhával leterített vágódeszkára vagy tálcákra szedjük a szeleteket egymás mellé és megvárjuk, míg kihűlnek. Ezt követően csíkozhatjuk, kockázhatjuk, darálhatjuk és kiporciózva le is fagyaszthatjuk. Az így elkészült alapanyagot aztán ugyanúgy süthetjük, főzhetjük, panírozhatjuk, grillezhetjük, akár a húst.

 A hosszadalmasabb verzió, ami egy lágyabb állagú szejtánt ad, az a lisztből való elkészítés. Ekkor jó minőségű fehérlisztből kemény bucit gyúrunk, majd ezt folyó víz alatt elkezdjük gyúrni, felváltva néhány percenként hideg, majd meleg víz alatt. Ezzel az eljárással kimossuk a keményítőt, és megmarad a fehérje és a rostanyagok. Ha már nem távozik több fehér keményítő a vízből, ugyanúgy főzzük, mint a fenti verziót. 

 Az így elkészült szejtán 1 adagjának ( kb. 25-28 g) fehérjetartalma mindkét esetben ~23%, ami megegyezik a csirkemell fehérje tartalmával. A szejtánból készült ételek igazán szuper alternatívát kínálnak a különböző fogások húsmentesen történő elkészítésére.

Ha szeretnél többet megtudni a vegetáriánus táplálkozással kapcsolatban, és szeretnél kiigazodni az információk tengerében, olvasd el az alábbi cikkünk:
A vegetáriánus táplálkozás- Vega kisokos

Források:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25956012
https://www.healthline.com/nutrition/seitan#avoid

error

Ha tetszett a Cikk, oszd meg barátaiddal is!